Spacer Testmotor

Test: Michelin Anakee Wild allroad motorband

Sinds jaar en dag is Continental met zijn TKC80 de enige op de markt als het gaat om een écht grove noppenband die onder een zware allroad-motor gemonteerd mag worden. Michelin is de strijd met de TKC80 nu aangegaan met de Michelin Anakee Wild en claimt meteen dat deze véél beter is. Een klein beetje beter qua offroad maar veel beter op het gebied van levensduur, stabiliteit op hoge snelheid, maar de Anakee Wild heeft volgens Michelin ook betere eigenschappen op nat asfalt. Gedurfde uitspraken van Michelin, die de lat van de nieuwe échte allroadband flink hoog legt.

Test Michelin Anakee Wild  1

Het omleggen van een nieuwe set Anakee Wild gaat eenvoudig, de banden zijn erg flexibel in de wangen waardoor ze makkelijk om de velg gaan. Door Michelin werd geadviseerd de banden op dezelfde spanning te brengen als de fabrikant van de motor heeft voorgeschreven, voor straatgebruik geeft Kawasaki aan voor een KLV1000 (gelijk aan de Suzuki V-Strom 1000) dat de spanning dan 2,5 bar aan de voorzijde moet zijn en 2,8 bar aan de achterzijde. Met deze bandenspanning gaan we de straat op maar de eerste meters met de nieuwe set zijn dan ronduit eng te noemen. Insturen van een bocht voelt aan alsof je een héél slecht balhoofdlager hebt en eenmaal in de bocht lijkt het wel of de achterband lek is. Het gevoel van het lastige insturen en het onrustige gedrag van de achterband blijft aanhouden gedurende de eerste dag. Dit gaat pas na een kleine 200 kilometer weg en stapje voor stapje komt er vertrouwen in de band en begint deze te verbazen over de grip die een noppenband kan brengen.

Straat
Bij een lage snelheid voel je op de straat dat je met een noppenband onderweg bent, maar boven de 25 km/uur absoluut niet. Nu de gladde laag van de band is, merk je goed dat de Anakee Wild echt wel grip kan geven op straat. Die grip kan je vrij snel aanspreken omdat de banden vlot op temperatuur zijn, het zachte karkas en de beweging van de noppen dragen hieraan bij. Op dijken kan je flink hard insturen zonder dat je het gevoel hebt dat je grip tekort komt en snelheden tot zo'n 140 km/uur op de teller zijn geen enkel probleem. Kom je daarboven, dan beginnen er problemen te ontstaan. De band is gehomologeerd tot 170 km/uur, maar die snelheid hebben we niet durven rijden. Boven 140 km/uur lijkt het wel of het geheel begint te dweilen, het voelt alsof je op ijs rijdt en gaandeweg de snelheid hoger wordt dweilt de motor meer en meer. Terug onder de 140 is dat gevoel meteen weer weg en lijkt alles weer normaal. De banden zijn zelfs opnieuw gebalanceerd om te controleren of er iets bij de montage mis wass gegaan, maar dat bleek niet het geval te zijn. Ook expirimenteren met verschillende bandenspanningen gaf niet het gewenste resultaat, de Michelin is op hogere snelheden gewoon niet wat hij had moeten zijn. Verder is de band verre van stil maar dat is logisch, een noppenband maakt nou eenmaal meer geluid dan een doorsnee straatband. Tijdens regenbuien is de grip voldoende. De Anakee voelt ook dan vertrouwd aan maar hij zet wel eens een stapje opzij op de witte belijning en reparatiestroken.

Offroad
Op onverharde wegen is de Anakee Wild op zijn best, hoe meer blubber en mul zand, hoe beter de prestaties. De legale offroad wegen in Nederland zijn geen partij voor de Anakee Wild, maar die zijn ook goed te doen met een willekeurige allroadband. We hebben daarom de motor meegenomen naar Zweden om daar de bossen in te gaan en te kijken wat de band doet als hij écht aan het werk moet. Helaas prikte een scherpe steen na 10 kilometer door het karkas en reden we lek. Maar, door de tubeless velg te voorzien van een binnenband kon er toch nog gereden worden. Met een bandenspanning van 2.0 bar rondom zijn er zo flink wat kilometers afgelegd over gravelwegen, zandpaden, paardenroutes en flink steile hellingen met een losse ondergrond. Op alle fronten doet de Michelin Anakee Wild het daar uitstekend. De achterband kan het vermogen van de 1000cc tweecilinder goed omzetten in tractie en de voorband geeft meer dan genoeg vertrouwen om in te sturen op een losse ondergrond. Als de ondergrond blubberig is dan lossen de noppen het opgepikte zand goed, zodat zij de grip kunnen blijven waarborgen. Off the road is waar de Anakee Wild in zijn element is, zonder twijfel maar dat was wel te verwachten van een band met dit formaat noppen.

Levensduur
De grote vraag bij dit soort banden is toch hoelang deze meegaan. Uiteraard is de mate van gebruik op de straat bepalend, daar zullen de noppen meer te verduren krijgen dan in het zand. Wij hebben zo'n 70% van de tijd op de straat gereden en 30% offroad. Op dit moment staat de teller op 3700 km en is de achterband halverwege. De voorband daarentegen heeft net 10% van zijn profiel verloren en ziet er nog uit als nieuw. We kunnen dus stellen dat er ongeveer 7000 km gereden kan worden met een achterband van een Anakee Wild. Of dit echt zo is zullen we niet meemaken met deze set, door de snee in de achterband is de set gewisseld. Het is gewoonweg niet verantwoord om door te rijden met een band die lek gereden is en waarbij een binnenband gebruikt moet worden. Je kunt niet zien hoeveel koordlagen van de band beschadigd zijn door de punctie van de steen en dus is wisselen van de set de enige verstandige keuze. 

Conclusie
Op papier is de Michelin Anakee Wild voor 50% gemaakt voor de straat en voor 50% gemaakt voor het terrein, maar de kwaliteiten op de snelweg hadden beter moeten zijn om het echt een 50/50 motorband te kunnen noemen; op hogere snelheden schiet de allroadband daarvoor tekort. De onrust in de motor is bij snelheden boven de 140 km/uur fors te noemen en dat is verre van prettig. Op lagere snelheden daarentegen doet de Anakee Wild het uitstekend op de verharde wegen, de band voelt als een doorsnee allroadband aan en dat doet hij ook als de ondergrond nat is. In het terrein is de noppenband van Michelin op zijn best, de Anakee Wild biedt meer dan genoeg grip op gravelwegen, los zand of bospaden en voelt stabiel aan. De Michelin kan het vermogen van de motorfiets goed omzetten in een voorwaardse beweging en ook geeft deze genoeg vertrouwen om flink in te sturen. Hij doet hierin zeker niet onder voor een TKC80 van Continental en als het gaat om levensduur kan de Anakee Wild zich zeker meten met de TKC80 en lijkt het er zelfs op dat de Wild een stuk langer meegaat. Wat dat betreft heeft Michelin niets teveel gezegd. De band geeft daarnaast je V-Strom, Africa Twin, Tiger Explorer, Versys, 1290 Adventure of BMW GS wel een hele stoere uitstraling. Als je verder je netjes aan de maximum snelheid houdt is het naast een goede band dus ook nog een soort van stoer ogend adventure-accessoire.

Tekst: Marco Hendriks

 

Beschikbare maten Michelin Anakee Wild allroad motorband

Voorzijde
110/80 R19 59R
120/70 R19 60R
80/90 -21 48S
90/90 -21 54R
 
Achterzijde
130/80 -17 65R
140/80 -17 69R
150/70 R17 69R
170/60 R17 72R
130/80 -18 66S
140/80 -18 70R

 

Test: Michelin Anakee Wild allroad motorband
  • Plaats of lees reacties

    Plaats reactie

Nieuwsmotor