Spacer Testmotor

Test: Moto Guzzi V7 III Special

Aan de Moto Guzzi V7 III special zie je direkt dat hij gebouwd is met het authentieke karakter van de eerste V7 uit 1967. De kenmerkende V twin en klassieke details springen direct in het oog. De enkele voorremschijf, de stereovering aan de achterzijde waarlangs de lange verchroomde dempers lopen, de spaakwielen, het stuur, passagiersbeugel en ovale spiegels. Alles verchroomd uiteraard. Ook ontbreken de schroefdop van de tank en twee analoge chroom omrande klokken niet. Het geheel is keurig afgewerkt waarbij de moderne elementen mooi zijn weggewerkt. Een neoklassieke motor voor de retro liefhebber.

Test Moto Guzzy V7 Special 1

Motorblok en rijwielgedeelte
Ten opzichte van de V7 II heeft de klassiek ogende luchtgekoelde V-twin met bovenliggende nokkenas nu een vermogen van 52 pk bij 6.200 toeren en een koppel van 60 nm bij 4900 toeren. Ook zijn er ABS en Traction Control (MGCT ) aanwezig. De voorvork is helemaal herzien en versterkt en is de geometrie aangepast voor een beter stuurgedrag. Ook de Kayaba achterschoksbrekers zijn nieuw. De duosteuntjes zijn wat lager en verder naar achteren geplaatst voor meer beenruimte van de passagier.

Rijden
De Moto Guzzi V7 III is laag, hij lijkt nog lager door het lange tweepersoons zadel met het kenmerkende klassiek stiksel. Voordeel hiervan is dat de Guzzi ruim voldoende plaats biedt aan twee personen. De zit is klassiek, rechtop met gebogen knieën en de voeten staan vrij ver naar voren. Met de voeten kom je eenvoudig aan de grond. Je hebt een goed zicht op het klokkenwerk met alle informatie inclusief versnellingsindicator. De V-twin start je zoals je gewend bent van Moto Guzzi, hij komt schuddend tot leven en draait mooi en rustig rond. De koppeling is licht te bedienen en erg goed te doseren. Het inschakelen van de eerste versnelling gaat nagenoeg geruisloos. Door de goed te doseren koppeling gaat het wegrijden en opschakelen door de zesversnellingsbak prettig. De klassieke zithouding van de Moto Guzzi V7 III vraagt om actief sturen, dit met name in het stadsverkeer.

De V7 III is geen krachtpatser maar een motor die zich bij voorkeur rustig op zijn koppel laat rijden. Vanaf 3500 toeren komt het vermogen er mooi in. Op toeren komen gaat, ondanks het beperkte vermogen, verassend vlot waarbij je regelmatig ongemerkt in de toeren begrenzer terecht komt. Lange bochten neemt de Guzzi behoorlijk strak maar neigt op hogere snelheid wat naar overstuur. Zodra je de snelweg opgaat schakel je de V7 III eenvoudig naar de hoogste versnelling. Het zicht in de verchroomde ovale spiegels blijft dan goed. De rechtop zittende positie in de volle rijwind nodigt echter niet uit tot het rijden van grote afstanden. Boven de 150 km per uur op de snelweg wordt het rijwielgedeelte wat onrustig.

De eenvoudige vering werkt goed als je rustig aan het rijden bent op mooi asfalt. Echter, de vernieuwde Kayaba’s aan de achterzijde schieten tekort als de weg van minder goede kwaliteit is. Dan worden korte oneffenheden een stuk minder goed weg gefilterd. De enkele Brembo voorremschijf kan het geheel met normaal rijden zonder problemen aan, de eveneens goed werkende achterrem maakt de remmerij compleet. Het ABS doet zijn werk goed en onopvallend. Het MGCT is in twee standen standen instelbaar maar deze is ook uit te schakelen. In stad 2 is deze traction control erg gretig en zal op een natte klinkerweg snel ingrijpen. De 21 litertank geeft in combinatie het gunstige brandstofverbruik van gemiddeld 1:19 een actieradius van 420 km die je door de zitpositie niet in een keer vol maakt.

Conclusie
De Moto Guzzi V7 III straalt uit dat het een klassieke motor is maar dan met de moderne snufjes van deze tijd. Het karakter en authenticiteit van een klassieke Guzzi V7 is behouden gebleven en beleef je dan ook helemaal op deze Guzzi. Toeren op de secundaire wegen gaat prima als het maar niet te hard gaat. Actief rijden is het devies en plezier is dan het resultaat. De snelweg neemt de Guzzi het liefst rustig. De afwerking is netjes. De 750 cc twin heeft een mooie koppelkromme, een goede gasrepons en een keurig brandstofverbruik. De afstelling van de tractie controle zou in de hoogste stand wat minder scherp mogen zijn. Remmerij en vering kunnen het geheel keurig aan bij een rijstijl passend bij deze Moto Guzzi. De Moto Guzzi V7 III special kost € 10.694 en is verkrijgbaar in blauw en zwart.

 Tekst: Andrew Thijssen - Foto's: Antony Schraven

 

Specificaties  
Cilinderinhoud 744 cc
Vermogen 38 kW (52 Pk) bij 6200 t/min
Koppel 60 Nm bij 4900 t/min
Koeling Luchtgekoeld
Wielbasis 1463 mm
Vering voorzijde Ø 40 mm hydraulische telescoopische voorvork
Vering achterzijde Twee Kayaba schokdempers waarvan de veervoorspanning instelbaar is
Rem voorzijde Ø 320 mm zwevende schijf, 4 zuiger Brembo remklauw
Rem achterzijde Ø 260 mm schijf met een tweezuiger remklauw
Voorwiel 18" gespaakt wiel (bandenmaat 110-90-18)
Achterwiel 17"gespaakt wiel (bandenmaat 130/80-19)
Zithoogte 770 mm
Lengte 2,185 mm
Maximala hoogte 1110 mm
Grondspeling 150 mm
Tankinhoud 21 litres (incl. 4 liter reserve)
Rijklaar gewicht 213 kg
Test: Moto Guzzi V7 III Special

KTM Fan Tribune 209904 MotoGP 2018 300x600

Bridgestone T31

Nieuwsmotor