Spacer Testmotor

Test Yamaha YZF-R3 Cupracer

De Yamaha YZF-R3 wordt wereldwijd gebruikt in nationale competities voor jonge coureurs. Dit jaar is er daarnaast ook het WK Supersport 300, een onderdeel van het World Superbikes kampioenschap, waar de R3 vooraan in meedoet. De lichte supersportmotoren zijn ideaal voor jonge talenten die de 600 of 1000 nog niet aankunnen, wat dat betreft is de komst van de hele 300-klasse een prima opstap. De R3 is zo binnen de Yamaha-opleidingsketen de vervolgstap van de R125 Yamaha en tegelijkertijd de opleidingsmotor voor de YZF-R6 Supersport. De R3-Cup rijdt in 2017 bijna de gehele kalender van het IDM Supersport 300 kampioenschap mee, zo proberen de veelal jonge coureurs door te breken naar de World Supersport 300 klasse. Zo wil Yamaha jonge talenten naar boven te halen en doorlopend aan zich te blijven binden. 

Yamaha R3 Cup Nederland
In Nederland wordt er geracet in de R3-Cup. Deze cupklasse wordt georganiseerd door Yamaha Nederland zelf, waardoor je ervan uit kunt gaan dat alles goed is geregeld. Ex-GP-coureur Joey Litjens is namens Yamaha de coördinator van de klasse en hij helpt ook mee als riding coach voor zowel de jonge als de volwassen rijders. De Nederlandse R3-Cup in Nederland heeft in dit eerste jaar nog last van een laag aantal inschrijvingen, maar de meeste wedstrijden worden samen gereden met de Duitse R3-Cup, waardoor de startgrid al veel voller is. Het is wel wat zonde dat de Yamaha Cup niet samen kon gaan met de RC390-cup van KTM, want de motoren zijn qua rijden en snelheid heel goed te vergelijken. Daarbij zou de Yamaha het wel winnen qua uiterlijk; de R3 ziet er in deze race-uitvoering fantastisch uit, met de stickers in plaats van koplampen lijkt het toch nog steeds een èchte racemotor.

Yamaha R3 Cup Fotograaf Henk Teerink  4

Zithouding
Bij opstappen zit je voor je gevoel wel nogal hoog op de motor. Daarbij is er -om normaal te rijden- volop zitruimte, maar op het rechte stuk moeten de langere coureurs met de billen op het plastic van het kontje zitten om zich zo volledig op te kunnen vouwen achter het lage ruitje. Voor de bocht glij je dan weer makkelijk terug op het zadel, om zo de juiste lijn te kiezen en in te sturen. Op de door ons gebruikte Cup-motor ging het remmen heel erg goed. De opklapbare remhendel gaf niet heel erg veel feedback, maar liet zich wel inknijpen om kneiterhard te vertragen, waarbij de Yamaha mooi strak blijft. De versnellingsbak van de R3 is wel erg gevoelig, zowel bij mijzelf als andere coureurs was te zien dat je echt héél precies moet zijn met schakelen. Soms springt de motor dan toch even terug in de vorige versnelling, precies hetzelfde als dat het op de KTM RC390 gebeurde. Er zit wel een quickshifter op de motor, waardoor je met het gas open kan opschakelen, wat minder tijd kost en de beleving ook nog eens echter maakt, en bij gebruik ervan hield de Yamaha ook beter zijn versnellingen vast.

Vermogen
De R3-cupracer stuurt vooral erg licht en soepel, niet zo heel gek als je kijkt naar de chique Öhlins vering. De Yamaha R3 is daardoor een zeer geschikte circuitmotor voor jonge of beginnende racers, die nog niet de fysiek hebben een motor op spierkracht om te gooien. De lichte en wendbare machine zorgt daarnaast voor een goede ontwikkeling van rijlijnen en raceervaring. Het beheersbare vermogen is voor beginnende rijders ook perfect, maar voor ervaren rijders is dit wel een minder punt; met ervaring op zwaardere motoren zal je moeten wennen aan de 43 PK van de tweecilinder. Het vermogen uit het standaard 321 cc motorblok met de speciale GET ECU die alle R3’s in deze cup hebben, komt er redelijk rustig in, om dan tussen 10.000 en 12.500 toeren een extra boost te geven. Het is dus zaak vooral in dat toerengebied te blijven rijden om het vermogen maximaal te benutten. Eigenlijk is het vermogen niet zo heel belangrijk, want in deze klasse heeft iedereen exact hetzelfde motorblok, met een zegel erop om te zorgen dat dit ook zo blijft.

Bochtensnelheid
Doordat de R3 (relatief) weinig vermogen heeft, moet je perfecte lijnen rijden om een zo hoog mogelijke bochtensnelheid vast te houden. Precies wat je wil voor een opleidingsmotor voor jonge coureurs dus! Na het remmen kan het gas bijna altijd volledig geopend worden, vooral omdat de motor een zeer stabiele achterzijde heeft. Op deze dag reden we op Pirelli Supercorsa SC2 banden, waarbij de grip altijd prima in orde was. Grip aan de achterkant was dan ook (bijna) nooit een probleem, maar automatisch is hierdoor de voorkant meestal het knelpunt om nòg harder te gaan. We konden echter bijna alle ‘problemen’ oplossen door de voorvork meer doorsteek bij de kroonplaten te geven. Door zo de druk op de voorkant te verhogen, was de motor hierdoor als geheel veel stabieler en kon ik met een veel hogere snelheid de R3 de bocht in laten lopen, zonder dat dit bochtensnelheid of drive bij het uitkomen van de bocht kostte. Daar was de superstabiele achterzijde en het makkelijk beheersbare vermogen immers altijd goed voor volgas elke bocht uit.

Conclusie
De races met de R3 staan altijd garant voor spektakel; door het gelijke vermogen voor alle deelnemers is slipstreamen de enige weg naar een snelste ronde. Het effect van de slipstream is op de lichte motor zo groot, dat het bijna onmogelijk is om in een race weg te rijden. Meestal is er hierdoor een kopgroep van 8 à 10 rijders, wat zorgt voor leerzame, maar ook extreem spannende en leuke races. Doordat alle motoren gelijkwaardig zijn is het ook niet mogelijk om te winnen door een betere motor, waardoor de rijkunsten van de rijders naar boven komen. Tijdens de Gamma Racing Days heb ik dan ook enorm van de race met de vaste coureurs genoten, omdat we voor volle tribunes al snel in een kopgroep kwamen te rijden. We vochten met 9 rijders voor de overwinning, waardoor elke rijder geen bocht op dezelfde positie inging. Ook deden er WK-rijders mee, maar zelfs die konden niet wegkomen. Zo zie je dat het niveau in de R3 klasse erg hoog is. Uiteindelijk behaalde ik een mooie eindklassering in een superspannende race, waarmee de R3-Cup precies doet wat ze belooft, namelijk héél veel wedstrijd voor weinig geld.

Tekst: Vasco van der Valk (17-jarige IDM Supersport 600 coureur), foto's Henny B. Stern, Henk Teerink, Testmotor.nl 

Yamaha YZF-R3 in 2017 R3 Cup uitvoering

 

Yamaha YZF-R3 (modeljaar 2016, zonder kenteken, inclusief alle gedemonteerde standaard Yamaha onderdelen)
Akrapovic uitlaatsysteem, inclusief uitlaatdemper
Öhlins schokdemper (achter)
Öhlins cartridge voor de telescopische voorvork
Racekuip + zitje (gespoten en voorzien van R3 Cup stickerset)
Raceparts, bestaande uit o.a. een remschakelset, voorrem-, teen- en kettingprotector
Set stalen remleidingen
Set aluminium velgen, compleet met vóór en achter schijfrem (standaard YZF-R3)
Pirelli set Diablo Supercorsa
Pirelli set Diablo Rain
Paddock stand achter
Paddock Blue kledingpakket, bestaande uit Yamaha Racing cap, -polo en –jack en voorzien van R3 Cup logo en logo’s R3 Cup sponsoren
Yamalube onderhoudspakket, bestaande uit 3 liter Yamalube Racing 10/40 olie, 1x silicone spray, 1x motorfietsreiniger, 1x kettingvet, 1x vizierreiniger, 1x contact cleaner
KNMV internationale racelicentie
Inschrijfgeld 9 evenementen in de Benelux
Motorfiets volledig opgebouwd conform het 2017 Yamaha R3 Cup reglement
Prijs: €12.616,- inclusief BTW (ex BPM) 

 

Technische gegevens 2017 Yamaha YZF-R3 (standaard uitvoering)

Motortype 2-cilinder, Vloeistofgekoeld, 4-takt, dubbel bovenliggende nokkenas, 4-kleppen
Cilinderinhoud 321 cc
Boring x slag 68,0 mm x 44,1 mm
Compressieverhouding 11,2 : 1
Max. vermogen 42,0 pk (30,9 kW) bij 10.750 tpm
Max. koppel 29,6 Nm bij 9.000 tpm
Frame Diamantvormig
Wielophanging, voor Telescopische voorvork
Veerweg, voor 130 mm
Balhoofdhoek 25º
Naloop 95 mm
Wielophanging, achter Achterbrug
Veerweg, achter 125 mm
Remmen, voor Hydraulisch bediend, enkele remschijf, Ø 298 mm
Remmen, achter Hydraulisch bediend, enkele remschijf, Ø 220 mm
Bandenmaat, voor 110/70-17M/C 54H (Tubeless)
Bandenmaat, achter 140/70-17M/C 66H (Tubeless)
Totale lengte 2090 mm
Totale breedte 720 mm
Totale hoogte 1135 mm
Zithoogte 780 mm
Wielbasis 1380 mm
Grondspeling 160 mm
Gewicht rijklaar 169 kg
Inhoud brandstoftank 14,0 liter
Motorolie hoeveelheid 2,4 liter

 

 

Test Yamaha YZF-R3 Cupracer
  • Plaats of lees reacties

    Plaats reactie

Nieuwsmotor